استراتيجيات مهارة القراءة الإستيعابية
(View Complete Item Description)استراتجيات القراءة الاستيعابية.
Material Type: Teaching/Learning Strategy
استراتجيات القراءة الاستيعابية.
Material Type: Teaching/Learning Strategy
How to teach vocabulary is important to know for teachers.This video explains some rules of teaching vocabularies.
Material Type: Lesson
This video explains the differences between men and women
Material Type: Lecture
The importance of code-switching
Material Type: Lecture
Subject covers the analysis, design, implementation, and testing of various forms of digital communication based on group collaboration. Students are encouraged to think about the Web and other new digital interactive media not just in terms of technology but also broader issues such as language (verbal and visual), design, information architecture, communication and community. Students work in small groups on a semester-long project of their choice. Various written and oral presentations document project development.
Material Type: Full Course, Textbook
دعم-التعلم-والتعليم-في- الجامعة-9-الاستشهاد-بالمراجع-في-المقالات-والتقارير-العلمية
Material Type: Lesson, Module, Syllabus, Unit of Study
المحاضرة الاولى: مدخل الي كيمياء البيئةكيمياء البيئةهو علم يختص بدراسة مصادر ومآل ومراقبة وتأثيرات وتنقلات وتفاعلات المواد الكيميائية المتواجدة في البيئات المختلفة سواء كانت هوائية او مائية او صخرية او حيوية ودراسة العلاقة بين كل من العمليات الكيميائية والفيزيائية والحيوية التي تحدث في هذه البيئات وتأثير النشاطات الانسانية عليها كلها.مهمة المتخصصين في علم كيمياء البيئة تتضمن:1- تحديد مصادر التلوث وتطوير طرق تحليل قادرة علي تحديد التراكيز الضئيلة للملوثات السامة وتقدير الاضرار الناجمة عن تواجد هذه المواد في البيئة وتفسير ميكانيكية هذه الاضرار وعلاقة ذلك بتراكيز الملوثات والظروف الكيميائية والفيزيائية والحيوية التي تتواجد فيها هذه الملوثات.2- المساهمة في تطوير العمليات الصناعية من جهة وعمليات معالجة التلوث من جهة اخري من اجل تخفيض نسبة التلوث.مدخل لكيمياء البيئة الفرق بين الملوث pollutant و الشائب contaminant- الملوث هو المادة التي توجد في البيئة بتركيز غير طبيعي ولها تأثير ضار علي الحياة في هذه البيئة.- الشائب هو المادة التي توجد في البيئة بتركيز غير طبيعي لكن ليس لها تأثير ضار علي الحياة في هذه البيئة.بيئات الارض- يعتبر كوكب الارض فريدا من نوعه من حيث شكلت التفاعلات المعقدة بين كل من اليابسة والمسطحات المائية والغلاف الجوي ظروفا ملائمة للحياة .- يتكون الارض من اربع بيئات اساسية هي الغلاف الجوي والمائي والحيوي والتربة:- مصادر الطاقة تعتبر من اهم مصادر التلوث لذا وجب ان نعطي فكرة عن مختصرة عن اهم مصادر الطاقة المستعملة حاليا.المحاضرة الثانية: ملوثات البيئةالملوثات البيئية المحاضرة الثالثة:الكيمياء الخضراءالكيمياء الخضراءالمحاضرة الرابعةتلوث المياهملوثات المياهالمحاضرة الخامسة:تحلية المياهتحلية المياه
Material Type: Module
introduction of coordination compounds
Material Type: Lecture
The nomenclature of the complexes is patterned after a system suggested by Alfred Werner, a Swiss chemist and Nobel laureate, whose outstanding work more than 100 years ago laid the foundation for a clearer understanding of these compounds. The following five rules are used for naming complexes:If a coordination compound is ionic, name the cation first and the anion second, in accordance with the usual nomenclature.Name the ligands first, followed by the central metal. Name the ligands alphabetically. Negative ligands (anions) have names formed by adding -o to the stem name of the group (e.g., Table 1. For most neutral ligands, the name of the molecule is used. The four common exceptions are aqua (H2O), amine (NH3), carbonyl (CO), and nitrosyl (NO). For example, name [Pt(NH3)2Cl4] as diaminetetrachloroplatinum(IV).If more than one ligand of a given type is present, the number is indicated by the prefixes di- (for two), tri- (for three), tetra- (for four), penta- (for five), and hexa- (for six). Sometimes, the prefixes bis- (for two), tris- (for three), and tetrakis- (for four) are used when the name of the ligand already includes di-, tri-, or tetra-, or when the ligand name begins with a vowel. For example, the ion bis(bipyridyl)osmium(II) uses bis- to signify that there are two ligands attached to Os, and each bipyridyl ligand contains two pyridine groups (C5H4N). Table 1: Examples of Anionic LigandsAnionic Ligand NameF−fluoroCl−chloroBr−bromoI−iodoCN−cyanoNO−3NO3−nitratoOH−hydroxoO2–oxoC2O2−4C2O42−oxalatoCO2−2CO22−carbonatoWhen the complex is either a cation or a neutral molecule, the name of the central metal atom is spelled exactly like the name of the element and is followed by a Roman numeral in parentheses to indicate its oxidation state (Tables1 and .2). When the complex is an anion, the suffix -ate is added to the stem of the name of the metal, followed by the Roman numeral designation of its oxidation state.Table2 : Select Coordination Complexes based on total Charge Examples in Which the Complex Is Cation[Co(NH3)6]Cl3hexaaminecobalt(III) chloride[Pt(NH3)4Cl2]2+tetraaminedichloroplatinum(IV) ion[Ag(NH3)2]+diaminesilver(I) ion[Cr(H2O)4Cl2]Cltetraaquadichlorochromium(III) chloride[Co(H2NCH2CH2NH2)3]2(SO4)3tris(ethylenediamine)cobalt(III) sulfateExamples in Which the Complex Is Neutral[Pt(NH3)2Cl4]diaminetetrachloroplatinum(IV)[Ni(H2NCH2CH2NH2)2Cl2]dichlorobis(ethylenediamine)nickel(II)Examples in Which the Complex Is an Anion[PtCl6]2−hexachloroplatinate(IV) ionNa2[SnCl6]sodium hexachlorostannate(IV)Sometimes, the Latin name of the metal is used when the English name is clumsy. For example, ferrate is used instead of ironate, plumbate instead leadate, and stannate instead of tinate. The oxidation state of the metal is determined based on the charges of each ligand and the overall charge of the coordination compound. For example, in [Cr(H2O)4Cl2]Br, the coordination sphere (in brackets) has a charge of 1+ to balance the bromide ion. The water ligands are neutral, and the chloride ligands are anionic with a charge of 1− each. To determine the oxidation state of the metal, we set the overall charge equal to the sum of the ligands and the metal: +1 = −2 + x, so the oxidation state (x) is equal to 3+.
Material Type: Module
يهدف البحث إلى دراسة مفهوم العمل عن بعد والاستفادة من الخبرات والتجارب المحلية والإقليمية والدولية في مجال العمل عن بعد.
Material Type: Case Study, Syllabus
This work focuses on studying website structural and related metrics that can be used as indicators of the complexity of the websites.
Material Type: Syllabus
This paper focuses on studying website structural and related metrics that can be used as indicators of the complexity of the websites.
Material Type: Syllabus
Transitional words and phrases are pivotal in English language. This video explains how to use these kinds of phrases.
Material Type: Lesson
Suffixes are important to understand the words of English.
Material Type: Lesson
This video shows how to construct sentences in English.
Material Type: Lesson
This video explains what we mean by prefixes. It shows some prefixes to be used with some words.
Material Type: Lesson
You can access Open Educational Resources without logging in.
Only users from SHMS member institutions can register/login. Click here to know more about member benefits.